Monday, March 23, 2009

BAKSIS Kelantan '09..

assalamualaikum w.b.t...
kali ni aku p berbakti d kelantan..satu2nya tempat yg aku mmg mau p..pemergian ku kali ni dlm program bakti siswa anjuran sekretariat rakan muda kampus..mmg bukan sesuatu yg aku duga..tp dah aku d pilih..apa daya utk aku menolak...biarpun dalam prog ni aku terasa seperti x layak mau join coz almost semuanya senior..tp memandangkan ada 'misi' yg perlu d selesaikan,aku join juga..bermula dr 18hb mlm bertolak p kelntn n sampai lbh kurang pada wktu subuh..mmg excited mau p kelntn ni..mau tgk satu2nya negeri yg mngamalkan islam sepenuhnya (stkat yg d tau lah..)..program bermula lbh kurang kul 10 pg (Perasmian), then berakhir tgh hari slpas pembahagian ank angkat....(mmg sesuatu yg menggetarkan aku coz aku x tau sgt ckp kelntn!kalau d suh ckap kedah,pas juga la.huhuh.....)..tp nsb baik aku dpt fmly angkat yg baik..baik sgt2...n ayah angkat aku tu pndai gak ckp melayu baku..nsb baik,alhamdulillah...kalau x,x tau la apa kejadian ku d kelantan tu.... ptg ari frst ti p tmpat org yg kurang kemampuan.miskin n daif..subhanallah..kesian juga tgk..hidup suami isteri sendirian tnpa anak2 d sisi...dah la cacat n strok.mmg kesian juga..insaf menyelimuti diri..sampai mcm tu sekali tp still ada kemahuan utk terus hdup!..ptg skit p tali air..p tangkap ikan(tp budak2 laki ja la yg trun..ada pacat ba.lintah lg tu.huhuh..)mlm plak aktiviti p shoping.mcm biasa la kan...d wakaf che yeh..b4 tu aku p makan tom yam kelantan.mmg sedap!sedap sgt2.x penah rasa tom yam bgtu yg sedap..alhamdulillah....mlm plak tdo....

hari kedua:program more dgn adik2 upsr..1 hari tu mmg LDK n aktiviti dengan adk2 ja la..sukaneka ptg pun ada gak..pas tu perlawanan bola sepak ajk lelaki ngan org2 kg...(kami la yg menang,huhuh..)...mlm plak p jemputan maulidur rasul d wakaf..(lupa nama wakaf tu)tp wakaf tu mmg cantik..pemiliknya org yang berada n umah yg berhampiran wakaf tu mmg cantik n besar2..(sapa yg kata kelantan miskin???...)pas tu lm tu dpt rasa mkn kuih kelantan-kuih akok'.lebih kurang la..sedapnya.lemak manis.alhamdulillah....then,pas tu p tgk dikir barat..if selama ni aku langsung x mau dgr dikir barat,tp mlm tu rasa mcm best stg plak.he...bersemangat diorg main..tp ada pacat juga tu..maklumla,dkt tali air..jadi adalah makhluk tu sentiasa d c2 kan...sampai d umah tgk mak buat kuih..biasa2 ja la tp sedap!..made from kelantan originally kan..so mmg asli!...tdo...zZzZ..

ari ketiga:penutupan pkul 2 ptg..msh ada LDK ngan adk2 waktu pagi tu..penghaytan seperti bsa..pas abis semuanya-berangkat pulang ke kampus..b4 that p rantau pnjang shoping..(sempat beli tdung ja...)pas tu balik ke kampus..sampai lbh kurang kul 3 pg.nsb baik aku xda klas ari ahad tu.alhamdulillah....

mmg satu pengalaman yg best coz aku x pnh ikut program mcm ni..nsb baik la adk2 tu paham aku ckp apa.huhu...Cumanya kita kena sentiasa menongkah arus..jgn terikut2 ngan budaya yg mmg dah ada dlm 'group' ni-budaya bertepuk bertampar ngan kawan laki pmpuan..sakit gak mata tgk tp insya ALLAH Msh terkawal.cuma kdg2 certain part tu mmg mnyakitkan hati juga la..tp insya Allah doakan semoga kita sama2 diberikan petunjuk..amin..
kepada mak n ayah angkat ku-insya Allah ank angkat yg satu ni akan dtg lg p kelantan..insya Allah..x puas ba jalan2 ari tu...

tp kelntan mmg negeri yng aman la..(mcm sabah.he..)..d trafic light pun ada tulisan ALLAH dan Muhammad(sambil2 tunggu trafic tu,ingat skejap kewujudan kita d muka bumi ni..bgus kan?)d tepi2 jln pun ada signboard 'alhamdulillah', Allahu akhbar', lain2 lagi..damai ja rasa....

insya Allah jumpa lg jika ada ketentuan dr YG MAHA ESA...


rumah kuarga angkat



sukaneka petang hari..



p lawat orang kampung...


mak pak angkat..

No comments: