Monday, July 27, 2009

H1NI

Assalamualaikum wbt..

syukur ke hadrat ILAHI kerana aku masih lagi diberi kesempatan untuk berada di salah satu tempat peranginan terkemuka dunia-LANGKAWI, semata2 untuk menghabiskan cuti tergempar-cuti H1N1..isk3..


tak sapa yang dapat duga semua ni..bak kata kawanku, pandai ja penyakit h1n1 ni, serang tempat2 yang 'standard'-di universiti.

kalau kita alert ngan berita semasa, kebanyakan institusi pendidikan tertinggi di negara kita sekarang ni ditutup disebabkan oleh penyakit ini...kem2 plkn pun dah tutup..skola pun sama...jom balik kampung ramai2..huhuh...nasib baik la sabah jauh, kalau x, balik umah dah la..

jom kenali virus yang mampu 'memporak-perandakan' dunia ni..-wikipedia

Influenza A(H1N1) virus is subtype of influenzavirus A and the most common cause of influenza (flu) in humans.some strains of H1N1 are endemic in humans and cause a small fraction of all influenza-like illness and a large fraction of all seasonal influenza. H1N1 strains caused roughly half of all human flu inflection in 2006. other strains of H1N1 are endemic in pigs (swine influenza) in birds (avian influenza). in june 2009, world health organization(WHO) declared that the flu due to a new strain of swine-origin H1N1 was responsible for the 2009 flu pandemic. the strain is commonly called 'swine flu' by the public media.

antara kes-
-wabak ini bermula di mexico pada mac yang lalu dan merebak ke seluruh dunia dan berada di tahap yang membimbangkan..

-sehingga semalam(29 julai) sebanyak 1219 kes telah dilaporkan dan 574 adalah kes import dan selebihnya adalah kes tempatan dan sebanyak tiga kes kematian telah dilaporkan.

-arab saudi: seorang lelaki berusia 30 tahun meninggal dunia disebabkan oleh kes ini.

-indonesia: kanak2 perempuan berusia 6 tahun adalah korban pertama di negara itu.

-singapura: seorang wanita berumur 42 tahun mati akibat influenza H1N1 dan merupakan mangsa keempat yang meninggal dunia di republik itu. mangsa meninggal dunia setelah 5 hari mengalami demam, batuk, sakit tekak dan sesak nafas.

antara cara pencegahan kepada virus ini adalah:(kementerian kesihatan malaysia)
# basuh tangan
# minum air putih
# penggunaan topeng muka
# menjaga kebersihan diri

menurut islam, antara amalan yang boleh kita lakukan adalah disarankan membaca dan meminum air bacaan yasin.

kita kena percaya bahawa setiap sesuatu yang berlaku ada hikmahnya. Jangan sekali2 lari dari ketentuanNya dan berlindungan dengan ALLAH S.W.T...

No comments: