Saturday, October 31, 2009

sikap 'kepedulisme' masyarakat kita

Sedang asyik berjalan-jalan di sekitar sebuah shopping complex yang agak terkenal di changlun ini, tiba-tiba mata teralih kepada seorang budak perempuan berbangsa cina, yang umurnya mungkin 6 atau 7 thn yang sedang asyik menangis sambil memanggil2 ibunya..dari tingkat atas ke bawah, budak itu masih menangis dan terus melaung memanggil ibunya. Kasihan pula…kami yang tidak sampai hati melihat situasi tersebut segera memikirkan apa yang patut dilakukan..nak tinggalkan je budak tu kat situ pun, xda masalah. Semua org pun sibuk buat hal masing-masing..namun, kami masih lagi memikirkan untuk terus mahu membantu adik tersebut mencari ibunya.

Dalam masa yang sama kami mengekorinya, dengan tujuan untuk bercerita atau mengambil tahu serba sedikit mengenai biodata adik tersebut. Keluar masuk shopping complex itu, alih2 adik tersebut berjalan keluar dan berhenti di sebuah kereta proton saga putih. ‘mungkin dia punya kereta kot’..dan memang tepat sangkaan kami bahawa kereta itu adalah milik ibunya. Kami pun mengambil inisiatif untuk membuat pengumuman di dalam shoping complex tersebut dengan harapan agar ibunya dapat mendengar pengumuman itu dan mereka dapat dipertemukan semula..

namun, perkara yang kami sangkakan akan dapat dilaksanakan mendapat tentangan dari pihak keselamatan shoping complex tersebut dengan alasan-tak pe, budak tu memang selalu macam tu..ya Allah, kecewa hati ini..seorang yang sepatutnya menjaga keselamatan dan kebajikan semua yang berada di shopping complex itu boleh mengeluarkan kenyataan begitu! Bayangkan kalau hari itu adalah hari malang buat adik tersebut, dilarikan atau dibunuh? Nauzubillah…hatta dia seorang non muslim, kita turut dituntut untuk berlaku baik kepada mereka. Alih-alih kami mengambil keputusan untuk berpesan kepada adik tersebut menyuruhnya untuk terus berada di situ menunggu ibunya, kerana kami ada hal lain yang perlu disegerakan.

Tak sampai beberapa minit, ibunya sampai. Si ibu hanya bersikap bersahaja menemui anaknya. Langsung tidak ada rasa risau terhadap keselamatan si kecil. Statementnya simple-saya sudah suruh dia tunggu sat tapi dia tak sabar2…bgtu pula?hm…namun apa yang paling penting, mereka dapat bertemu. Balik2 sahabt saya menyebutkan-jgn sampai kita menyesal pula kalau tiba2 besok gambar budak tu keluar paper sebagai budak yang hilang! Atas dasar kemanusiaan, kami turut membantu walaupun ada puluhan orang lain lagi di situ. Orang lain yang hanya memandang kami hanya mahu mengetahui plot/jalan cerita si kecil tanpa mahu bersma-sama kami mnguruskannya..

ucapan terima kasih penulis dan sahabat2 ucapkan kepada beberapa orang pemuda berbangsa cina yang sanggup untuk bersama-sama membantu kami-menjadi translator kepada kami..terima kasih byk!..namun, apa yang penulis dan shbt2 lain kecewa adalah sikap sesetengah dr kita yang terlalu memandang ringan kepada seuatu perkara. Bayangkan jika nasib adik itu buruk hari itu, dilarikan, dirogol atau dibunuh.sapa tau..mungkin begitulah tahap kepedulisme masyarakat kita hari ini. Mungkin itulh juga penyebab kepada kes2 kehilangan di Negara kita. Jika kita merasakan kita perlu amik tahu, kita sepatutnya mengambil tahu. Namun, jangan sampai org lain merasakan kita terlalu ‘busy body’. pentarbiyahan Allah dtg tnpa mengira waktu. Kita kena sentiasa bersedia walaupun ia melibatkan sesuatu yang kita tidak sangka!

No comments: